Home / מסחר / השקעה בשוק ההון

השקעה בשוק ההון

ניהול פיננסי נכון נועד להניב רווח גבוה למשקיע. יש מגוון אפשרויות ודרכים כדי להשקיע בשוק ההון, עצמאית או בעזרת יועץ השקעות צמוד וניהול תיקי השקעות בחברה חיצונית ואמינה. חשוב לדעת כי רוב הישראלים מושקעים בדרך זו או אחרת בשוק ההון, בעיקר שכירים העובדים במשרה קבועה ומפרישים כסף לחיסכון פנסיוני כמו קרן פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וביטוח מנהלים. עם זאת, ניתן להשקיע אקטיבית בשוק ההון כדי למנף כסף נזיל וליצור רווחים נאים לשימוש עתידי ולחיסכון.  את הרווחים ניתן לשמור לעתיד הקרוב או הרחוק וכמובן לגיל הפרישה מהעבודה.

הריבית במשק נמצאת בשפל חסר תקדים

בעבר הלא רחוק רבים בישראל חסכו באמצעות תוכניות חיסכון לטווח ארוך שבנקים וגופים פיננסיים אחרים הציעו. כיום, כתוצאה מהריבית הנמוכה שנמצאת בשפל חסר תקדים אין טעם להשקיע בחסכונות לטווח הארוך מאחר והם כמעט ולא צוברים ריבית. ראוי לציין כי כיום הריבית של בנק ישראל עומדת על 0.1% בלבד, לכן תוכניות חיסכון ארוכות טווח בבנקים כמעט ואינן מניבות תשואה, לכן רוב הישראלים בוחרים בהשקעות שונות בשוק ההון. ישנם מספר אפיקי השקעה אלטרנטיביים ומשתלמים פיננסית וכדי להבין איזה אפשרויות קיימות בשוק ההון מומלץ ללמוד את הנושא לעומק. מכללת פסגות שהוקמה בשנת 2005 מציעה מגוון קורסים בשוק ההון, ביניהם קורס ניהול תיק השקעות עצמאי בשוק ההון, קורס אג"ח, קורס אופציות, קורס ניהול פיננסי וקורס מטבעות קריפטוגרפיים.

אפיקי השקעה המניבים תשואה גבוהה ורווחים משתלמים

בשוק ההון אפשר להשקיע במוצרים שונים ומגוונים כגון קרנות נאמנות, תעודות סל, אגרות חוב, מניות, אופציות וכדומה. עבור המשקיע המתחיל או מי שעושה את צעדיו הראשוניים בתחום ההשקעות בשוק ההון מדובר במושגים מאיימים ולא מוכרים, לכן כדאי להכיר את המושגים המרכזיים, להבין איזה אפיקי השקעות קיימים וכיצד לבחור בהם, בהתאם לכמות הכסף הפנויה שרוצים להשקיע ועל פי רמת הסיכון המתאימה למשקיע.

ראוי לציין כי השקעה בשוק ההון נגישה לכולם ופחות מאיימת ממה שרבים נוטים לחשוב. לא מדובר על מזל אלא על שיטות שונות וטכניקות מתקדמות המאפשרות למשקיע לחזות שינויים ולהצליח להשקיע באופן חכם ונכון לאורך זמן כדי ליצור רווחים גבוהים.

כדאי לדעת כי סכום המינימום להשקעה בשוק ההון מתחיל לרוב בכמה עשרות אלפי שקלים, עם זאת ישנם בתי השקעות המציבים רף גבוה יותר לפתיחת תיק השקעות אצלם, למשל סכום של 200 או 250 אלף ₪ לפחות. אגב, אפשר להחליט על מסלול השקעות בשוק ההון לאחר הקצאת סכום התחלתי והפרשה חודשית לתיק ההשקעות של כמה מאות שקלים, או יותר, בהתאם למצבו הפיננסי של המשקיע ועל פי יכולותיו הכספיות וההכנסה הפנויה העומדת לרשותו.

בחירת מסלולי השקעה בשוק ההון

לאחר שמקצים סכום כסף התחלתי להשקעה בשוק ההון יש לפתוח תיק השקעות, כמו כן חשוב להחליט מראש האם מעוניינים במסלולי השקעות סולידיים ברמת סיכון נמוכה ככל הניתן או בסיכון גבוה המאפשר ליצור רווחים במהירות גבוהה יחסית. ישנם שיקולים רבים לבחירת סוג ההשקעות בשוק ההון ובחירת רמת הסיכום המתאימה למאפייני המשקיע. נושאים אלה נלמדים בקורסים השונים להשקעות בשוק ההון.

כדאי לדעת כי יש כמה דרכים יעילות לניהול ההשקעות בשוק ההון- לבד, בעזרת יועץ השקעות של הבנק או באמצעות ניהול מקצועי של תיק ההשקעות על ידי מנהל תיק השקעות מנוסה. מאחר והשקעות בשוק ההון מחייבות ידע, הכרות מעמיקה וניסיון רב, השקעה לבד מומלצת רק לבעלי רקע מתאים. כל מי שלומד קורס השקעות בשוק ההון זוכה לארגז כלים שימושי המאפשר לו לנהל את השקעותיו באופן עצמאי, עם זאת המשקיע חייב להקדיש זמן לניהול תיק ההשקעות שלו, עליו לקרוא מדורי כלכלה בעיתונים ובאינטרנט, לקרוא סקירות על מצב המקרו בשווקים השונים, בארץ ובעולם, לעקוב באופן תדיר אחרי מגמות חדשות בכלכלה העולמית ובמצב המשק המקומי בישראל, לקרוא סקירות חשובות על חברות מובילות הנסחרות בבורסה ולעיין בניתוחים של אנשי מקצוע או לבצע הערכה עצמית על מניה זו או אחרת, ויש לעקוב אחרי המתרחש בבורסה בתל אביב ובבורסות בשאר העולם.

כאמור, ניתן להשקיע בשוק ההון בעזרת יועץ השקעות של הבנק, שכן היועץ עוקב אחרי מגמות ושינויים בבורסה המקומית ובשווקים נוספים, ואחרי שינויים ומגמות בכלכלה בארץ ובעולם. לכן, הוא חוסך את הצורך לעקוב אחרי שוק ההון באופן שוטף והוא יכול להעניק ייעוץ חשוב ומקצועי היכן כדאי להשקיע את הכסף ואיזה אפיקי ומסלולי השקעות כדאי לבחור. יועץ ההשקעות של הבנק נמצא בקשר רציף עם לקוחותיו. בהתאם לצורך הוא מעדכן אותם על אפשרויות ושינויים שונים וממליץ כיצד לשנות את התיק, בהתאם לרמת הסיכון המועדפת של המשקיע ועל פי מאפייניו. עם זאת, יועץ השקעות בבנק מייצג את האינטרסים של המעסיק שלו, כמו כן הוא מטפל בעשרות עד מאות לקוחות שונים, לכן הוא אינו יכול לספק שירות אישי וייעוץ צמוד כפי שמציע מנהל תיק השקעות מקצועי באחד מבתי ההשקעות בארץ.

ההמלצה למשקיעים היא לבחור מנהל תיק השקעות מקצועי ומנוסה, ולהעביר את החיסכון והכספים להשקעה לבית השקעות איכותי ואמין המציע שקיפות מלאה, ליווי צמוד, צוות מומחים ומנהלי תיקי השקעות מנוסים ואדיבים. מנהל תיק השקעות מנהל למעשה את כספי המשקיעים בתבונה ובאחריות, בהתאם להגדרות שנקבעו עבורו מראש על ידי המשקיע ועל פי רמת סיכון המועדפת. המשקיע יכול לעקוב באופן מלא  ובכל זמן ומכל מקום אחרי ניהול תיק ההשקעות שלו, אך יש משקיעים שנותנים יד חופשית למנהל תיק ההשקעות שלהם ורק מעוניינים לראות תוצאות ולקבל עדכונים שוטפים.

סוגי השקעות בשוק ההון

כאמור, שוק ההון מציע מגוון אפשרויות ומסלולי השקעה ברמות סיכון שונות. כל משקיע יכול לבחור באפיק ההשקעות המועדף עליו ובהתאמה לרמת הסיכון המתאימה עבורו. כך לדוגמה אם יש למשקיע סכום של 300 אלף ₪ המיועדים לקניית דירת מגורים, סביר להניח כי המשקיע אינו מעוניין להמר בכסף שחסך ולכן הוא יפזר את השקעותיו ויבחר בעיקר מסלולים סולידיים המניבים תשואה נמוכה יחסית לאפשרות הרווח במניות.

משקיע המחפש רמת סיכון נמוכה ישקיע לרוב את כספו באגרות חוב ובפקדונות לטווח בינוני וארוך. אפיק השקעות סולידי ללא מניות נועד לשמור על הכסף וערך ההשקעה ביחס למדד המחירים לצרכן וללא סיכון מיותר. משקיע המעוניין לשמור על כספו ולא לקחת סיכונים מיותרים יבחר לרוב תיק השקעות עם 10% מניות, בתיק זה כוללים לרוב פקדונות לטווח בינוני וארוך, אגרות חוב והשקעה של 10% מסך התיק במניות, בהתאם לשינויים בבורסה וכדאיות ההשקעה.

ברמת סיכון בינונית המשקיע יבחר במסחר במניות בבורסה בתל אביב. קיימת אפשרות להשקיע גם במניות בבורסות השונות בחו"ל, וכמובן משלבים גם השקעה באגרות חוב, תעודות סל, קרנות נאמנות ובמכשירים נוספים. לניהול תיק השקעות סולידי, עם או ללא מניות, ולניהול תיקי השקעות ברמת סיכון בינונית או גבוהה, מומלץ ללמוד קורס ניהול תיקי השקעות עצמאי במכללת פסגות. הקורס מקנה ידע מקיף ונרחב למסחר בשווקים הפיננסיים,  ויאפשר לכם לנתח התרחשויות בכלכלה העולמית ובשוק ההון ולנהל את כספי ההשקעה בתבונה ובהתאם לרמת הסיכון הרצויה ועוד.

לבעלי רקע וניסיון בשוק ההון כדאי להמשיך ללמוד קורסים נוספים במכללת פסגות, ביניהם קורס מסחר יומי למעוניינים בהשקעה חכמה ויעילה בבורסה, קורס אופציות למשקיע המעוניין לבנות שכבת הגנה על תיק ההשקעות שלו, קורס אגרות חוב ועוד.

 

About nimrod

Check Also

כיצד לבצע מסחר במטבע

מסחר במטבע חוץ

כיצד לבצע מסחר במטבע חוץ עם Metatrader 4 כפי שרובכם יודעים, Metatrader היא פלטפורמת המסחר …